Odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego, planowane na 1 lipca, będzie miało wpływ na rozliczenia podatkowe. Najważniejszą sprawą jest powrót obowiązkowego raportowania krajowych schematów podatkowych.
W świetle przepisów antycovidowych (art. 31y), bieg terminów na raportowanie części schematów podatkowych (tzw. schematów podatkowych krajowych) został zawieszony do 30. dnia następującego po dniu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego w związku z Covid-19. Zawieszenie obowiązku raportowania krajowych schematów podatkowych będzie więc obowiązywało do końca lipca.
Zmiany dotkną również certyfikatów rezydencji i zawiadomień o zapłacie na rachunek spoza tzw. białej listy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w okresie epidemii i zagrożenia epidemicznego oraz dwa miesiące dłużej płatnik może posługiwać się posiadanym certyfikatem rezydencji podatnika obejmującym 2019 r. pod warunkiem uzyskania oświadczenia podatnika, że dane w nim zawarte nie uległy zmianie. Od września trzeba będzie stosować aktualne certyfikaty rezydencji. Wróci zatem zasada, zgodnie z którą certyfikat jest ważny w terminie ważności wskazanym na dokumencie lub 12 miesięcy w przypadku braku wskazania takiego terminu.
Z chwilą odwołania stanu zagrożenia skróci się z kolei termin do zawiadomienia o zapłacie na rachunek spoza tzw. białej listy. Będzie wynosił siedem dni. Na czas epidemii i stanu zagrożenia epidemicznego został wydłużony do 14.
Jeśli chodzi natomiast o interpretacje podatkowe, po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego przywrócony zostanie podstawowy termin ich wydawania, który wynosi trzy miesiące. Przepisy antycovidowe dawały Krajowej Informacji Skarbowej więcej czasu – dodatkowy kwartał.
Podstawa prawna:
- ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r., poz. 2095 ze zm.)