Założenie firmy samo w sobie, jest dosyć prostą czynnością, obecnie możemy to zrobić nie wychodząc z domu. Natomiast mogą nas zaskoczyć wymagania dotyczącej akurat danej działalności, dlatego warto wcześniej się do tego dobrze przygotować.
Wniosek CEiDG
Przed wypełnieniem wniosku o rejestrację działalności gospodarczej warto:
- przygotować dowód osobisty,
- wybrać nazwę dla swojej firmy – bardzo często to najtrudniejszy moment w całej rejestracji działalności,
- zastanowić się, gdzie będzie siedziba firmy – jeśli nie są Państwo właścicielem lokalu, należy dopełnić formalności umożliwiające korzystanie z lokalu, czyli np. podpisać umowę wynajmu,
- wybrać odpowiedni kod PKD dla swojej działalności,
- sprawdzić, czy Państwa działalność wymaga uzyskania dodatkowych pozwoleń czy też koncesji,
- określić formę opodatkowania.
Formularzem umożliwiającym rejestrację jednoosobowej działalności gospodarczej jest wniosek CEiDG:
Rekomendujemy rejestrację firmy na stronie https://www.biznes.gov.pl/pl/e-uslugi/00_0736_00 podpisując wniosek profilem zaufanym. W ten sposób bez wychodzenia z domu z łatwością założą Państwo firmę.
Czy wypełnienie i podpisanie wniosku o wpis do CEiDG profilem zaufanym to już wszystko? A co z numerem NIP i REGON?
Numer NIP i REGON zostanie nadany automatycznie po wpisaniu Państwa firmy do rejestru przedsiębiorców. Sprawdzić go można na stronie: www.ceidg.gov.pl.
Uwaga! Urzędowy wpis wniosku CEiDG do rejestru przedsiębiorców jest bezpłatny.
Jest wpis w CEiDG, NIP i REGON, co dalej? ZUS
Kolejny etap to Zakład Ubezpieczeń Społecznych, należy dopełnić formalności związanych z Państwa ubezpieczeniem.
W ZUS występują Państwo jako Płatnik i Ubezpieczony – zgłoszenie jako Płatnika dokonuje się automatycznie w momencie złożenia wniosku o rejestrację działalności, natomiast zgłoszenie do roli ubezpieczonego należy dokonać we własnym zakresie, tym bardziej, że jest bardzo dużo możliwości w tym zakresie, warto je wszystkie wcześniej omówić z Państwa biurem rachunkowym. Zgłoszenia należy dokonać na druku ZUS ZUA lub ZUS ZZA w terminie 7 dni.
Jeśli są Państwo ubezpieczeni w KRUS, należy powiadomić placówkę w KRUS o rozpoczęciu działalności gospodarczej.
Firmowy rachunek bankowy
Każdy przedsiębiorca powinien posiadać firmowy rachunek bankowy, niektórzy właściciele firm, wręcz mają obowiązek posiadania konta firmowego, my też rekomendujemy taki rachunek.
Firmowy rachunek bankowy ułatwia prowadzenie spraw finansowych firmy i pozwala oddzielić wydatki firmowe od wydatków prywatnych. Umożliwia również dokonywanie płatności w systemie „mechanizmu podzielonej płatności”.
Numer konta bankowego muszą Państwo zgłosić dokonując aktualizacji wniosku CEiDG.
Prawidłowo zgłoszony rachunek bankowy powinien być widoczny na tzw. Białej liście podatników VAT: https://www.podatki.gov.pl/wykaz-podatnikow-vat-wyszukiwarka
VAT
Jeśli Państwa działalność wymaga rejestracji jako czynnego podatnika VAT, należy złożyć deklarację VAT-R. Czynność tą należy wykonać przed dniem wykonania pierwszej czynności opodatkowanej.
Nie każda działalność wymaga takiej rejestracji, szczegóły w tym zakresie uzyskają Państwo w swoim biurze rachunkowym.
Kasa fiskalna
Temat związany z kasą fiskalną jest bardzo obszerny. Jedno jest pewne, jeśli Państwa sprzedaż towarów i usług będzie realizowana tylko w ramach B2B, temat kasy fiskalnej można pominąć.
Natomiast jeśli Państwa odbiorcy to osoby fizyczne, koniecznie proszę skonsultować obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej ze swoim biurem rachunkowym.
Pieczątka
Bardzo często pojawia się pytanie, czy firma musi posiadać pieczątkę?
Otóż nie musi, nie ma takiego obowiązku. Jednak niestety czasami dokumenty, szczególnie urzędowe, posiadają jeszcze miejsce na pieczątkę i często analitycy bankowi wymagają potwierdzania danych z ksiąg, właśnie pieczątką.
Jeśli już zdecydują Państwo taką pieczątkę zrobić warto, aby na niej znalazły się następujące dane:
- nazwa firmy,
- adres firmy,
- telefon, e-mail, adres strony www,
- numer NIP, REGON.
Podsumowując, samo założenie jednoosobowej firmy jest proste, natomiast trzeba być świadomym tego, że dokonując wyboru określonych zasad opodatkowania, czy też rodzaju ubezpieczenia, mogą się z tym wyborem wiązać dodatkowe czynności do wykonania.
Otwierając firmę, warto zasady jej prowadzenia skonsultować z biurem rachunkowym.
Biuro rachunkowe za dodatkową opłatą, może przygotować i wypełnić druki powyższych formularzy.
Stan prawny aktualny na dzień 25.11.2021 r.